Kees Vos

Biografie

In de Brabantse stad Bergen op Zoom bracht ik mijn jeugd door. Aan de overkant van ons huis was de muziekschool. Op negen jarige leeftijd ging ik op klarinetles. Tijdens de Roomse optocht ‘De Maria Ommegang’ zei mijn oudste zus tegen mij: “Zie je dat zwarte blaasinstrument met die zilveren kleppen? Dat is een klarinet en jij gaat dat leren bespelen.” Zo is het gekomen. Ik hoefde niet te kiezen. Ik kreeg op de muziekschool les van Hetty van Belzen en zat in het muziekschoolorkest van Harry Stalpers, ik herinner me zijn bewerking van Jesus Christ Superstar, de jaren ’70. Later speelde ik ook in het symfonieorkest Jacob Obrecht o.l.v. Yves de Groot. Op mijn 17e verhuisde ik naar Gouda (dat was even wennen vanuit het Brabantse Bergen op Zoom) en ging studeren op het Conservatorium van Rotterdam bij Henk de Graaf en Cor van den Berg. (Docerend en Uitvoerend Musicus Diploma 1984 en 1985). Vanaf mijn 2e studiejaar maakte ik deel uit van Het Nederlands Klarinetkwartet en gaf daarmee concerten in binnen- en buitenland. Verschillende radio- en TV-opnamen van Het Nederlands Klarinetkwartet uit die tijd staan op deze website. Tegen het einde van mijn studie ging ik klarinetles geven aan de muziekschool van Amersfoort, Scholen in de Kunst, waar ik nu nog steeds werk. Ik geef klarinetles op verschillende locaties in de buurt van Amersfoort zoals Hoogland, Vathorst, Hoevelaken en Soest.

Regelmatig organiseren we bij Scholen in de Kunst docentenconcerten met collega’s, vooral met Frits Kroese (piano), Hilde van Kuijeren (sopraan), Eric Weijergang (gitaar) en Leon de Kroes (gitaar) heb ik veel samen gewerkt. We spelen zowel klassiek als jazz.

In het weekend ben ik thuis te vinden in mijn geluid-studio (StudioKees) om bijvoorbeeld klarinet etudes of duetten in te spelen als lesmateriaal voor klarinet leerlingen. Het opnemen, luisteren, knippen en plakken van muziek is boeiend en leuk, je leert steeds beter onderscheid te maken in wat goed en minder goed klinkt.

Een klarinet uit elkaar halen en reviseren is sinds een aantal jaren mijn nieuwe uitdaging. Het is een welkome afwisseling om met het fijne gereedschap een ‘oude’ klarinet weer in ere te herstellen.

Mijn 4 kinderen hebben evenals hun ouders een weg gevonden in de muziek: studentenorkest viool/contrabas, conservatorium cello, conservatorium klarinet(!!) en conservatorium viool. De strijkers in ons gezin zijn goed vertegenwoordigd. Via mijn kinderen merkte ik dat strijkers een rijke traditie in de manier van lesgeven hebben. Strijkers hebben in het verleden veel nagedacht over hoe ze hun instrument bespelen. De vondst van een exemplaar van de beroemde klarinetmethode van Carl Baermann in een stoffig winkeltje in Amsterdam in 1999 was voor mij de aanleiding tot het schrijven van een klarinet-methodiek. Ik stelde mijzelf de vraag hoe je feitelijk klarinet leert spelen zonder alleen maar tegen jezelf te zeggen: “goed studeren, jochie”….. Inmiddels is op deze site, klarinetstudio.nl de herziene versie verschenen, met dank aan Hein van Maarschalkerwaart die de klarinet-methodiek in het Engels heeft vertaald.

Mijn 4 kinderen hebben evenals hun ouders een weg gevonden in de muziek: studentenorkest viool/contrabas, conservatorium cello, conservatorium klarinet(!!) en conservatorium viool. De strijkers in ons gezin zijn goed vertegenwoordigd. Via mijn kinderen merkte ik dat strijkers een rijke traditie in de manier van lesgeven hebben. Strijkers hebben in het verleden veel nagedacht over hoe ze hun instrument bespelen. De vondst van een exemplaar van de beroemde klarinetmethode van Carl Baermann in een stoffig winkeltje in Amsterdam in 1999 was voor mij de aanleiding tot het schrijven van een klarinet-methodiek. Ik stelde mijzelf de vraag hoe je feitelijk klarinet leert spelen zonder alleen maar tegen jezelf te zeggen: “goed studeren, jochie”….. Inmiddels is op deze site, klarinetstudio.nl de herziene versie verschenen, met dank aan Hein van Maarschalkerwaart die de klarinet-methodiek in het Engels heeft vertaald.

Repareren en reviseren

Een klarinet uit elkaar halen en reviseren is sinds een aantal jaren mijn nieuwe uitdaging. Het is een welkome afwisseling om met het fijne gereedschap een ‘oude’ klarinet weer in ere te herstellen.